Veel overeenkomsten en ook veel verschillen zijn er zeker tussen de fruitteelt en tomatenteelt. De NFO-jongeren bezochten 24 oktober Tomatoworld in Honselersdijk die vooral sterk is geworden in het onderscheiden van zijn product. Want daar zit volgens eigenaar Jos van Mil, medebedenker van de succesvolle Tommies, zeker een kans. “We zijn pionier in het telen van snackgroenten”, aldus Van Mil die begin jaren 2000 het Tommies-merk het licht liet zien en nu op 38 hectare tomaten teelt en in Spanje nog 23 hectare op contract. Alle product wordt op de thuislocatie verpakt. “We hebben van een tomaat een snoepje gemaakt.” Volgens hem is samenwerken echt de sleutel, hoe beweegt de consument en wat gebeurt er in de wereld. De NFO-jongeren gingen na zijn lezing actief met hem in gesprek over alle ideeën en pijnpunten die er in de fruitsector spelen. Zoals de kleine Minneapolis en Isaaq-appeltjes die er op kleine schaal zijn maar (nog) niet op de markt zijn als appelsnoepjes. De anatomie van een appel en een tomaat is echter ook niet te vergelijken uiteraard. Maar ideeën genoeg.
Alleen telen is één maar hoe breng je ze aan de man? Stephan Schneider van Cre8tives is een echte marketingman die al vele producten op de markt heeft gezet; hij gaf de jongeren inzicht in onder meer de verpakkingswereld. Zoals de nieuwe kartonnen verpakking die is gelanceerd voor appels en peren. Heel interessant maar of het goed is voor het milieu? Met de hele plastic-soepdiscussie heeft de consument een afweer voor plastic gekregen. De retail buigt hiervoor en zet vol in op karton. Schneider: “Maar soms is het juist net andersom, ook de retailer moet zich meer hierin gaan verdiepen.” Hij toonde een vergelijking tussen een plastic en kartonnen verpakking voor de Tommies. Doordat de plastic Tommies-bakjes zijn gemaakt van gerecyclede flessen is dit veel duurzamer dan het karton. “Daar komt bij dat karton ook nog eens zwaarder is dan plastic, reken maar uit in het transport. De perceptie is heel anders dan de werkelijkheid en daar heb je wel mee te maken.”
Moeten appels eigenlijk wel verpakt worden, was een terechte vraag vanuit de zaal. “Kleinere maten zijn makkelijker aan de man te brengen door ze als bulk in zakjes te verkopen. Daarnaast is het hufterproof maken van je product belangrijk. We kopen alles op gemak. Speciaalzaken verdwijnen steeds meer, juist de plekken waar het los in het schap ligt.”
In een volgend Fruitteelt-nummer volgt een reportage over de NFO-jongerenmiddag. Ook de teelt en duurzaamheidsdiscussie worden hierin besproken. De fruitsector is namelijk niet de enige sector waar bijna alles handwerk is. Het bedrijf heeft in de oogstperiode namelijk 500 man rondlopen, allemaal via een uitzendbureau. “Daar is onze fruitpluk maar peanuts bij”, aldus één van de aanwezigen.